یک نظرسنجی پیو در الگوهای استفاده از فیس بوک باعث می شود که بخواهم یک اصطلاح جدید ایجاد کنم: “Facay” – برای “تعطیلات فیس بوک”. بر اساس دادههای نظرسنجی جمعآوریشده در دسامبر، «۶۱ درصد از کاربران فعلی فیسبوک میگویند که در گذشته یا در زمانهای گذشته بهطور داوطلبانه از استفاده از فیسبوک برای مدت چند هفته یا بیشتر فاصله گرفتهاند».
پیو میگوید که دادههایش، بر اساس نظرسنجی از 1006 بزرگسال آمریکایی، «نشان میدهد که سیالیت قابلتوجهی در جمعیت کاربران فیسبوک وجود دارد». علاوه بر یافتههای فوق، 20 درصد از پاسخدهندگان نظرسنجی میگویند که دیگر از فیسبوک استفاده نمیکنند، در حالی که 8 درصد علاقهمند به پیوستن نیستند.
در میان دلایل “مدت گرفتن” از فیس بوک، “بیش از حد مشغول بودن” دلیل اصلی بود. دلایل دیگر عبارتند از عدم علاقه، کمبود محتوای مرتبط، اتلاف وقت و شایعات بیش از حد یا “درام”. پیو میگوید 20 درصدی که استفاده از فیسبوک را متوقف کردهاند، دلایل مشابهی را ذکر میکنند.
منبع: Pew Internet & American Life Project
یک تفسیر از این داده ها این است که درصد قابل توجهی از کاربران در مورد فیس بوک دوسوگرا هستند یا فقط به صورت ضعیف به فیس بوک متصل هستند، اگر این یافته ها به طور کلی نماینده کل جمعیت کاربران ایالات متحده باشد، یک علامت خطر برای شرکت است. با این حال، 59 درصد از کاربران فیسبوک نیز گفتند که این سایت به اندازه یک سال پیش برای آنها مهم است و 53 درصد نیز گفتند که همان مدت زمانی را که سال گذشته در سایت میگذرانند.
یک گروه کوچکتر (12 درصد) گفتند که فیس بوک در سال گذشته برای آنها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و 13 درصد گزارش کردند که نسبت به یک سال قبل زمان بیشتری را در سایت می گذرانند. زنان بیشتر در این گروه از “افزایش دهندگان فیس بوک” قرار می گیرند. در مقابل 28 درصد از کاربران فیس بوک گفتند که این سایت اکنون برای آنها اهمیت کمتری دارد و 34 درصد گفتند که زمان حضور آنها در سایت در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.
پیو همچنین از پاسخ دهندگان نظرسنجی خواست تا الگوهای استفاده پیش بینی شده از فیس بوک در سال 2013 را ارائه کنند. این چیزی است که آنها گفتند:
- 3 درصد می گویند که قصد دارند در سال آینده زمان بیشتری را در سایت بگذرانند
- 27 درصد می گویند که قصد دارند زمان کمتری را در سایت بگذرانند
- 69 درصد می گویند که قصد دارند همان زمان را در سایت بگذرانند
منبع: Pew Internet & American Life Project
همانطور که اشاره شد، اولین سوالی که در این مورد باید پرسید این است: چقدر می توان آن را به کل جمعیت فیس بوک تعمیم داد؟ نظرسنجیهای پیو و روشهای جمعآوری دادهها عموماً دقیق هستند. اما این نمونه ای از ایالات متحده است و مشخص نیست که آیا هیچ یک از این یافته ها برای مخاطبان خارج از کشور ترجمه می شود یا خیر.
جالب است که نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی تنها توسط ۴ درصد بهعنوان دلیلی برای گرفتن «فاکای» ذکر شده است. این نشان میدهد که فیسبوک مشکل حریم خصوصی بزرگی را که ما در حوزه فناوری همیشه تصور میکنیم، ندارد.
نتیجه نهایی این است که داده ها نشان می دهد که بخش معنی داری از استفاده فیس بوک متزلزل است. این در ذهن من به نفع توسعه ابزارها و عملکردهای «مفیدگرا» مانند Graph Search و Facebook Nearby است که ممکن است در زندگی روزمره مردم ادغام شوند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.