
تصویر از Stock.XCHNG
این ماه نهمین سالگرد تاسیس فیس بوک (در آن زمان با نام TheFacebook.com) برای اولین بار توسط مارک زاکربرگ است.
از آن زمان، فیس بوک با جهش رشد کرده است و در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال را پشتیبانی می کند (از دسامبر 2012) و بیش از 618 میلیون کاربر فعال روزانه.
قابلیتها و طرحبندیهای فیسبوک در طی نه سال گذشته مشهودترین تغییرات را تجربه کردهاند، و همچنین شیوهای که بازاریابان برای برقراری ارتباط با کاربران یاد گرفتهاند نیز رشد کرده است.
برای بازاریابان، نه سال آینده فرصتهای متنوعی را برای ارتباط بیشتر با مخاطبان آنلاین خود، از جمله استفاده از ویدیو و تعامل بیشتر صفحات، به ارمغان میآورد.
برگه های صفحه سفارشی
برگههای سفارشی در صفحات فیسبوک چیز جدیدی نیستند، اما برنامههایی که از نحوه ساخت و طراحی آنها پشتیبانی میکنند همچنان به رشد خود ادامه میدهند. FBML (همچنین به عنوان زبان نشانه گذاری فیس بوک نیز شناخته می شود) می تواند به برنامه نویسان کمک کند تا برگه های سفارشی ایجاد کنند که می تواند به کاربران کمک کند در یک لیست پستی مشترک شوند، اطلاعات بیشتری در مورد یک شرکت دریافت کنند یا حتی در یک جایزه شرکت کنند.
با این حال، در نه سال آینده، به راحتی می توان حدس زد که برگه های سفارشی فیس بوک همچنان روان تر و متنوع تر می شوند و به کاربران یک تجربه مرور سفارشی را در فیس بوک ارائه می دهند.
با ادامه گسترش قابلیتها، بازاریابان میتوانند مشتاقانه منتظر ایجاد کل وبسایت یا تجربه خرید آنلاین در صفحات فیسبوک باشند. همانطور که اکنون وجود دارد، این یک شاهکار بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است: داشتن یک برگه تعاملی بدون خطا و قوی که به کاربر اجازه می دهد در فیس بوک بماند. توسعهدهندگان برنامه همچنان استفاده و ساختن برگههای سفارشی را بسیار آسانتر میکنند و طراحی عالی را برای صاحبان صفحههای بیشتری قابل دسترستر میکنند.
ویدئو و صدا
فیس بوک اخیراً به روز رسانی برنامه تلفن همراه خود را اعلام کرده است که به کاربران امکان می دهد مستقیماً از برنامه فیس بوک فیلم ضبط و ارسال کنند. اگرچه میتوانیم فرض کنیم که این پاسخی به رشد برنامههایی مانند SnapChat است، این میتواند پتانسیلی برای بازاریابان داشته باشد.
همانطور که Google+ در ترویج پاتوقهای ویدیویی با استفاده آسان به موفقیت دست یافته است، فیسبوک در حال حاضر پایگاه کاربری گستردهای دارد که میتوانند چتهای ویدیویی خود را مستقیماً از فیس بوک برگزار کنند. این یک فرصت عالی برای شرکتها خواهد بود تا در چت ویدیویی بحثهای مشتری یا وبلاگنویس را برگزار کنند، درباره محصولات جدید آموزش دهند یا بازخورد کاربران را جمعآوری کنند. کاربران همچنین میتوانند دور هم جمع شوند تا درباره فرهنگ پاپ، مانند فیلمها و برنامههای تلویزیونی جدید که توسط شرکتهای تولیدکننده و شبکههای کابلی حمایت میشوند، بحث کنند.
بهروزرسانی جدید همچنین به کاربران این امکان را میدهد که یادداشتهای صوتی را ضبط و برای دیگران ارسال کنند. اگرچه میتوانیم کاملاً مطمئن باشیم که اکثر کاربران نمیخواهند شرکتها صداهای ضبط شده را برای آنها ارسال کنند، این میتواند راهی برای دریافت بازخورد از کاربران یا برگزاری مسابقات باشد.
قابلیت ضبط ویدیو و صدا نشان میدهد که فیسبوک معتقد است حرکت به سمت اشتراکگذاری و برقراری ارتباط از طریق انواع مختلف رسانهها و محتوا همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.
محتوای انحصاری فیس بوک
محتوای ویدیویی و صوتی توسط کاربران در فیس بوک نیز تاکید روزافزون بر ایجاد محتوای منحصر به فرد به طور مستقیم در پلت فرم فیس بوک را برجسته می کند. این روند می تواند با محتوای نوشتاری نیز به رشد و شکوفایی خود ادامه دهد.
اگرچه فیس بوک ویژگی قدیمی Notes خود را که یک پلتفرم نوع وبلاگ نویسی بود حذف کرده است، می توان استدلال کرد که محتوای مکتوب آنلاین هنوز حضوری قوی و وفادار در بین کاربران آنلاین دارد. معرفی یک پلتفرم وبلاگ نویسی انحصاری برای کاربران فیس بوک که امکان سفارشی سازی بیشتر و ویژگی های بهتر (مانند وبلاگ های ویدیویی یا صوتی و همچنین امکان کسب درآمد از تبلیغات) را فراهم می کند، می تواند یک امکان دیگر باشد.
بازاریابانی که مایل به افزایش خوانندگان و تعامل خود در فیس بوک هستند، می توانند یک وبلاگ انحصاری برای ارسال محتوای منحصر به فرد داشته باشند که با سایر پلتفرم های وبلاگ نویسی یا شبکه های اجتماعی متفاوت است. وقتی صحبت از بازاریابی می شود، بسیاری هنوز معتقدند که محتوا پادشاه است. در حالی که این موضوع همیشه مورد بحث است، نمی توان بحث کرد که محتوای عالی بیشتر در پلتفرم های آنلاین بیشتر نمی تواند به یک شرکت یا برند آن آسیب برساند.
تبلیغات
تبلیغات فیس بوک همچنان در حال توسعه است و گزینه های بیشتری را برای بازاریابان فراهم می کند. تبلیغات فیسبوک همیشه قابلیتهای هدفگیری جمعیتی بسیار خوبی داشته است، اما با معرفی گراف باز فیسبوک، برندها بیشتر خواهند شد. فرصت هایی برای یادگیری بیشتر در مورد عادت ها و علایق مرور کاربران.
این میتواند منجر به تبلیغات بهتری شود که بسیار هدفمند است و برای تعداد بیشتری از مشتریان ایدهآل قابل اجرا است. فیسبوک همچنین برای توسعه Open Graph با Bing همکاری کرده است، بنابراین میتوانیم انتظار داشته باشیم که نوآوریها و راههای بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلیونها کاربر فعال روزانه فیسبوک ببینیم.
چه صفحات فیس بوک بهتر باشد، چه اجرای ویدیو یا تبلیغات عالی، فیسبوک در نه سال آینده چیزهای بیشتری برای ارائه به بازاریابان و کاربران خواهد داشت.
از آنجایی که پادشاه حاکم رسانههای اجتماعی در پس تغییر فرهنگ دائمی در جامعه ما و نحوه برقراری ارتباط آن، فیسبوک بازاریابان را مجبور میکند که فراتر از استراتژیهای بازاریابی سنتی نگاه کنند و در کنار آن به رشد خود ادامه دهند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.