طبق گزارش تازه منتشر شده Interbrand گزارش بهترین برندهای جهانی در سال 2013، اپل از رتبه دوم خود در سال 2012 صعود کرد و کوکاکولا را در رتبه اول بهترین برند جهانی شکست داد. Google که سال گذشته رتبه چهارم را کسب کرد ، همچنین کوکاکولا را شکست داد و امسال مقام دوم را به خود اختصاص داد.
پس از 13 سال به عنوان برند شماره 1 جهانی، این اولین بار از زمانی است که اینتربرند گزارش بهترین برندهای جهانی خود را منتشر کرد که کوکاکولا در رتبه اول قرار نگرفته است و در رتبه 3 لیست 100 برتر امسال قرار گرفته است.
برای ارزیابی ارزش یک برند و تعیین بهترین مارکهای جهانی، اینتربرند عملکرد مالی، قدرت تأثیرگذاری برند و «قدرت برند برای داشتن قیمت عالی یا درآمد مطمئن برای شرکت» را بررسی میکند.
با مجموع ارزش 1.5 تریلیون دلار، این گزارش نشان داد که برندهای برتر امسال افزایش رکورد 8.4 درصدی را نسبت به ارزش کل 100 برند برتر جهانی در سال 2012 نشان میدهند.
اینتربرند فهرست شده برند اپل ارزش در سال جاری به 98.3 میلیارد دلار رسید، تقریباً 15 برابر ارزش آن در سال 2000، زمانی که اپل برای اولین بار در فهرست قرار گرفت.
جز فرامپتون، مدیرعامل جهانی Interbrands میگوید: «در بازار جهانی و رسانههای اجتماعی امروز که وسواس دارند، رهبران برند نیاز به همکاری زیاد را تشخیص میدهند. و به اشتراک گذاری – و نه فقط با رهبران درون سازمان، بلکه با مصرف کنندگان نیز.” فرامپتون ادعا می کند برندهایی که می توانند در مورد نقشی که در زندگی یک مصرف کننده ایفا می کنند متفاوت فکر کنند، “فرصتی برای تغییر جهان به روش هایی دارند که هرگز تصور نمی کردند.”
بر اساس این گزارش، شرکتهای فناوری در فهرست امسال تسلط داشتند، فیسبوک (شماره 52)، گوگل (شماره 2)، اپل (شماره 1) و آمازون (شماره 19) به عنوان “برترین برندهای در حال رشد” در سال 2013 معرفی شدند. اینتربرند ادعا می کند که نوکیا بیشترین افت ارزش برند را در تاریخ فهرست “بهترین برندهای جهانی” خود تجربه کرده است و یاهو و بلک بری امسال در این لیست قرار نگرفتند. شرکت مشاوره برند این کاهش در ارزش برند را توضیح داد و بیان کرد:
در تغییر سریع کلمه موبایل، دیجیتال و رسانههای اجتماعی، این برندها برای بیان ویژگیهای مربوطه خود و ارائه تجربیات معنیدار و یکپارچه در همه پلتفرمها و نقاط تماس تلاش کردهاند.
اعضای جدید در گزارش 100 برند برتر جهانی اینتربرند شامل Discovery، Duracell و Chevrolet بودند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.