اعلانیه
اعلانیه

پلیس راهور: خودداری از کنار کشیدن خودرو در تصادفات تخلف است

رئیس پلیس بزرگراه‌های تهران با تاکید بر اینکه خودداری از کنار کشیدن خودرو در تصادفات تخلف است، گفت: رانندگان در موقع خرابی خودرو موظفند از علایم هشداردهنده استفاده کنند و خودرو خود را به حاشیه محور‌ها انتقال دهند.

سرهنگ مهدی نامجو افزود: یکی از چالش‌های آمد و شد وسایل نقلیه در محور‌های بزرگراهی و آزادراهی و حتی معابر معابر خارج از شهر بحث توقف ناایمن وسایل نقلیه است.وی ادامه داد: توقف‌های ناایمن به توقف‌هایی گفته می‌شود که در خطوط حرکتی و در سطح سواره رو معابر و حاشیه راه‌ها خارج از نقاط پهلوگاهی و توقفگاهی بدون نصب تابلو‌ها و علایم هشدار دهنده انجام می‌شود و افزیش تصادفات را نیز در بر دارد.

سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های تهران ابراز داشت: این توقف‌های ناایمنی که راجع به آن صحبت می‌کنیم معمولا به دو شکل اتفاق می‌افتد که بعضی از آن‌ها ارادی هستند و برخی غیر ارادی است که در توقفات غیر ارادی مثل نقص فنی وسیله نقلیه و خراب شدن خودرو‌ها است و مثل تصادفاتی که اتفاق می‌افتد و وسایل نقلیه در سطح معابر به همین واسطه متوقف می‌شوند؛ برخی مواقع نیز روی می‌دهد که توقف‌ها ارادی است مثل توقف در حاشیه معابر برای عرضه کالا و توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه‌ها جهت استراحت کوتاه و جهت پرسیدن نشانی و جهت خرید کالا که به صورت ارادی انجام می‌شود.

7.jpg

وی همچنین افزود: برابر قانون اگر وسیله نقلیه‌ای در سطح معابر متوقف شد راننده وسیله نقلیه موظف است تمام سعی و تلاش خود را برای خارج کردن وسیله نقلیه از خطوط حرکتی انجام دهد و راه سایر وسایل نقلیه را مسدود نکند و مزاحمتی برای سایر وسایل نقلیه و عابران ایجاد نکند و هیچ گونه ترافیکی به این خاطر درست نکند.

وی گفت: اگر به هر دلیلی امکان کنار نکشیدن وسیله نقلیه وجود نداشته باشد راننده حتما می‌بایست تابلو و علایم هشدار دهنده مثل مثلث خطر که در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها از فاصله 100 یا 150 متری یکی در پشت وسیله نقلیه معیوب و دیگری در پهلوی وسیله نقلیه حتما نصب نماید. در سایر جاده‌ها نیز این علایم هشداردهنده می‌بایست در 70 متری نصب گردد و اگر این خرابی در سر پیچ‌ها که محدودیت دید کمتری دارد، روی دهد حتما می‌بایست این علایم در فاصله 200 متری نصب گردد که رانندگانی که از پشت سر به این خودرو نزدیک می‌شوند، فرصت عکس العمل را داشته باشند.

وی افزود: این خرابی چه در روز اتفاق افتد و چه در شب رانندگان حتما می‌بایست از فلاشر خودروی خود یا همان جبران نما استفاده نمایند که با این کار ما در واقع داریم وجود خطر را به رانندگان اعلام می‌کنیم و با این اقدام رانندگان این آمادگی را پیدا می‌کنند که از بروز حوادث جلوگیری نمایند.

نامجو بیان کرد: برخی اوقات این توقف‌ها ممکن است باعث بروز حوادث و تصادفات گردد که پلیس با این توقف‌ها به شدت و طبق قانون برخورد می‌نماید و مثلا اگر در آزادراه‌ها باشد برابر ماده 4 قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن موجب تقصیر در تصادف خواهد بود و در سایر راه‌ها با بررسی جمعی جهات و شرایط موجود توسط کارشناسان راهور حتما سهم تقصیر لحاظ خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این توقف‌ها موجب تصادف نگردد به لحاظ خودداری از کنار کشیدن خودور حتی در تصادفات نیز اعمال قانون خواهد شد و در توقف‌های حاشیه‌ای نیز از طریق تابلو‌ها مطلقا ممنوع که در حاشیه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نصب شده نیز به رانندگان اطلاع رسانی شده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *