اعلانیه

۶ نکته مهم درباره دکوراسیون منزل

املاک

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 10 بازدید
اعلانیه

۶ نکته مهم درباره دکوراسیون منزل

در طراحی دکوراسیون منزل آگاهی از اصول اولیه و کاربردی لازم و ضروری است. در این مقاله به ۶ اصل مهم اشاره کرده‌ایم.

انجام هر کاری، حتی اگر ساده‌ترین کار هم باشد، اصول خاص خودش را دارد. طراحی دکوراسیون منزل نیز یکی از همین کارهاست که اصول و قوانین خاص خودش را دارد. البته دکوراسیون منزل و هر محیط دیگری نیازمند علم و مهارت خاص خودش است، اما با دانستن کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اصول دکوراسیون منزل می‌توان با آگاهی بیشتری از یک طراح دکوراسیون کمک گرفت یا حتی خودمان با دانستن اصولی‌ترین نکات به طراحی یک دکوراسیون ایده‌ال برای خانه، محل کار یا هر محیط دیگری بپردازیم.

در این یادداشت از مجموعه یادداشت‌های مجله راهنمای همشهری که درباره دکوراسیون داخلی است، قصد دارد به بیان و توضیح ۶ اصول مهم درباره اصول دکوراسیون منزل و طراحی آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

مقیاس و تناسب

اگر قرار باشد برای منزل‌تان سرویس مبلی بخرید، در زمان خرید یک مبل به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ آیا اصلا نکاتی مدنظرتان است؟ یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل توجه به تناسب لوازم و محیط است. برای مثال اگر قرار باشد که برای خانه‌ای با سقف کوتاه، سرویس مبلی بخرید باید به این نکته توجه کنید که بهترین انتخاب، خرید مبلمانی است که کوتاه باشد و بلند به نظر نرسند.

خرید چنین مبلی و قرارگیری در محیط خانه موجب برقرای تناسب می‌شود. در اصل ما با مقایسه فضای خانه و آگاهی از تناسب اجزای آن دست به طراحی  و خرید لوازم می‌زنیم. این مقایسه عموما در حیطه‌هایی نظیر رنگ، اندازه و ابعاد، سبک و مدل طراحی و همچنین مواد و مصالح استفاده شده است. در نتیجه، مقیاس، اندازه و نسبت اجزا و اجسام خانه نسبت به یکدیگر است و تناسب نسبت یک جز با کل اجزای یک محیط. در مثال بالا ما با انتخاب مبلی کوتاه در محیطی با سقف کوتاه مقیاس را مدنظر گرفته‌ایم. حالا اگر رنگ مبل را با سایر اجزا یا رنگ دیوارها در نظر بگیریم، مفهوم تناسب برای ما پررنگ و دارای اهمیت شده است.

تکرار

تکرار یکی دیگر از اصول مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا هر محیط دیگری است. همان‌طور که از عنوان این اصل برمی‌آید، ما در دکوراسیون داخلی با تکرار یکی از اِلمان‌ها باعث اتصال و حفظ یکپارچی بین اجزای محیط می‌شویم. مثلا تکرار رنگ، جنسی خاص از مواد یا طرح زمینه، اندازه و حتی شکل می‌تواند نوعی تکرار و تاکید در محیط مورد نظر به وجود آورد و برای بیننده نوعی لذت بصری به وجود آورد.

تاکید یا نکته کانونی

تاکید هم کارکردی شبیه اصل تکرار دارد. با این تفاوت که در تاکید ما فقط طبق اصولی خاص به برجسته کردن یک بخش خاص از دکوراسیون می‌پردازیم. در تکرار ما در تلاش برای تکرار یکی از اِلمان‌ها بدون ایجاد خستگی و دلزدگی هستیم. اما برای پایبندی به عنصر تاکید، تمرکز خود را روی یک محیط یا یک قسمت از طراحی می‌گذاریم.

برای ایجاد تاکید در یک محیط می‌توان از روش‌هایی نظیر نورپردازی، انتخاب رنگ یا شکل متفاوت، بی‌تناسبی و… استفاده کرد. برای مثال اگر همه اجزای خانه مستطیلی‌شکل هستند، برای تاکید می‌توان از نورپردازی متفاوت بالای یک آینه دایره‌ای شکل استفاده کرد. در بیشتر خانه‌های ایرانی تلویزیون اِلمان مرکزی است و بقیه اجزا با توجه به تلویزیون در خانه جاگذاری می‌شوند، بنابراین تلویزیون دارای کارکردی تاکیدی می‌شود و بقیه اجزا بر مبنای آن در محیط قرار می‌گیرند.

تعادل

اگر بخواهیم با زبانی ساده و صریح مفهوم تعادل به عنوان یکی از اصول مهم و کاربردی در دکوراسیون منزل را توضیح بدهیم، باید بگوییم که «دلزده نشدن از تماشا و احساس یکنواختی از دیدن محیط». در اصل برای رعایت تعادل در دکوراسیون منزل باید همه اجزا به‌ طور یکنواخت در فضا حضور داشته باشند و بین آن‌ها نوعی نظم و موازنه درک‌شدنی وجود داشته باشد. البته حفظ تعادل به این معنا نیست که باید همه اجزا و قرارگیری اشیاء متقارن و در یک راستا باشند و دست ما برای دور شدن از یک‌دستی بسته باشد. برای ایجاد تعادل ما حتی می‌توانیم از تعادل نامتقارن استفاده کنیم. تعادل متقارن به چه معناست؟ یعنی ایجاد نظم در عین بی‌نظمی.

دکوراسیون منزل

هماهنگی

در توضیح اصل هماهنگی در دکوراسیون داخلی منزل باید بگوییم: «وجود اشتراک و همگونی». زمانی که در یک محیط، به‌خصوص در یک خانه، تمام اجزای موجود نظیر تزییات، نوع چیدمان، سرویس مبلمان، نوع نورپردازی و حتی بخش‌های مختلف معماری در کنار یکدیگر دارای یکنواختی و همگونی باشند، ما اصل هماهنگی را رعایت کرده‌ایم. برای مثال اگر قرار باشد که شما از رنگ‌های سرد و خنثی در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، باید این اصل را در آشپزخانه، پذیرایی و حتی استفاده از اکسسوری و وسایل تزئینی خانه نیز مدنظر قرار دهید. یا اگر دوست دارید که فضای خانه‌تان سنتی باشد، باید از همه المان و عناصر سنتی استفاده کنید. برای مثال استفاده از چند تابلونقاشی مدرن می‌تواند این هماهنگی را به هم بریزد. در نتیجه، در رعایت این اصل مهم توجه به هماهنگی عناصری همچون رنگ، شکل، جنس و بافت لازم و ضروری است.

تضاد

تا اینجا بیشتر اصولی که به توضیح آن‌ها پرداختیم، به‌نوعی باعث یکنواختی و هماهنگی دکوراسیون داخلی منزل می‌شدند. اگر نگران دلزدگی و یکنواختی ناخوشایند محیط منزل‌تان هستد، با رعایت اصل تضاد می‌توانید تفاوت‌های ظاهری متنوع و چشمگیری در فضای خانه ایجاد کنید که مانع از تکراری بودن و یکنواختی شود. رنگ، اندازه، جنس و فرم از بخش‌هایی هستند که می‌توانید به عنوان عناصر متضاد از ان‌ها بهره بگیریم. برای مثال استفاده از روتختی سفید در اتاق خواب و رنگ مشکی یکی از دیوارها نوعی تضاد رنگی به وجود می‌آورد که می‌تواند فضای اتاق خواب را از نوعی یکنواختی در رنگ دور کند.

دکوراسیون داخلی

در پایان لازم به ذکر است که این فهرست و اصول مهم در دکوراسیون مزل می‌تواند با نکات دیگر همچنان ادامه پیدا کند، اما ما در این یادداشت به معرفی ۶ اصول از مهم‌ترین اصول دکوراسیون منزل پرداختیم که جزو اصول اولیه و نکات کاربردی برای داشتن یک دکوراسیون استاندارد و چشمگیر است. اگر قصد دارید که دستی به سر و گوش خانه بکشید و این بار دکوراسیون منزل را عوض کنید، لازم است قبل از هر اقدام، خرید، تعمیر، جایگزینی و انتخاب اجزا و اشیاء، به این ۶ اصول مهم دکوراسیون مزنل توجه ویژه داشته باشید.

انجام هر کاری، حتی اگر ساده‌ترین کار هم باشد، اصول خاص خودش را دارد. طراحی دکوراسیون منزل نیز یکی از همین کارهاست که اصول و قوانین خاص خودش را دارد. البته دکوراسیون منزل و هر محیط دیگری نیازمند علم و مهارت خاص خودش است، اما با دانستن کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اصول دکوراسیون منزل می‌توان با آگاهی بیشتری از یک طراح دکوراسیون کمک گرفت یا حتی خودمان با دانستن اصولی‌ترین نکات به طراحی یک دکوراسیون ایده‌ال برای خانه، محل کار یا هر محیط دیگری بپردازیم.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *