اعلانیه

موارد مهم پیش از خرید خانه کلنگی

املاک

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 13 بازدید
اعلانیه

موارد مهم پیش از خرید خانه کلنگی

همان طور که می‌توان با خرید خانه‌ کلنگی به سود بیشتری دست پیدا کرد، در صورت عدم توجه به نکات مهم پیش از خرید این دسته از املاک، ممکن است ضررهای مالی متوجه شما شود.

هدف از خرید خانه‌ کلنگی استفاده شخصی و سکونت نمی‌باشد و افرادی که در آگهی‌های خرید و فروش املاک به دنبال چنین خانه‌هایی هستند درصدد آن هستند تا با بازسازی و یا تخریب و ساخت مجدد آنها بتوانند به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندیهای همشهری قصد داریم شما را با راهنمای خرید خانه کلنگی آشنا کنیم تا با دیده بهتری دست به خرید بزنید. با ما همراه باشید.

خانه کلنگی چیست؟

خانه‌های کلنگی املاکی هستند که به دلایلی مختلف از جمله فرسودگی در بنا و تاسیسات ساختمانی، سکونت را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در مجموع ساختمان‌هایی که بیش از ۳۰ سال از ساخت آن گذشته باشد نیز در لیست خانه‌های کلنگی قرار می‌گیرد. معمولا این دسته از خانه‌ها نسبت به خانه‌های جدید ساخت، پایین‌تر است و خرید و فروش آن با قیمت‌هایی پایین‌تری امکان‌پذیر است.

چرا باید خانه کلنگی بخریم؟

همان طور که اشاره شد سکونت در خانه های کلنگی به دلیل فرسوده بودن بنا و تاسیسات بسیار مشکل است و ساکنان این دسته از خانه ها ترجیع می‌دهند به جای صرف هزینه برای تعمیرات، به دنبال خانه جدید برای سکونت بگردند. این نوع از املاک معمولا با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رود. بنابراین چنین شرایطی، موقعیت بسیار مناسبی برای افرادی است که قصد دارند از طریق ملک، به سود خوبی دست یابند. این افراد می‌توانند با خرید خانه‌های کلنگی و صرف هزینه‌های تعمیرات تاسیسات و بنای ساختمان، آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و به سود قابل توجه برسند.

یکی دیگر دلایلی خرید خانه‌های کلنگی می‌تواند تخریب و بنای یک ساختمان جدید باشد. بسیاری از خریداران خانه های کلنگی معمولا سازنده‌های ساختمانی هستند. این دسته از افراد با خرید خانه کلنگی می‌توانند به تنهایی و یا از طریق مشارکت در ساخت، خانه مورد نظر را تخریب کرده و آپارتمان چندین طبقه تعداد واحدهای بالایی بسازند و به سود قابل توجه دست یابند.

با توجه به افزایش قیمت خانه طی چند سال، خریداران خانه‌های کلنگی می‌توانند بدون بازسازی و یا حتی ساخت و سازی، پس از مدتی آن را به متقاضیان این دسته از املاک فروخته و به سود برسند.

چرا نباید خانه کلنگی بخریم؟

قیمت بسیار بالای املاک باعث شده است تا بسیاری از خانواده صرف داشتن یک ملک مسکونی دست به خرید خانه‌های کلنگی بزنند. این در حالی است که ممکن است خرید چنین املاکی که بسیار فرسوده بوده، ساکنان خانه را با مشکلات و دردسرهای بزرگی متوجه کند. کافی نبود امکانات سرمایشی و گرمایشی، به حداقل رسیدن به مسائل ایمنی، عایق نبودن در و پنجره‌ها، عدم وجود پارکینگ، مزاحمت حشرات موذی، هزینه‌های سنگین تعمیرات تاسیسات داخلی ساختمان و همچنین عقب نشینی در صورت اجبار، از جمله مشکلات خرید و سکونت در خانه‌های کلنگی است.

نکات مهم خرید خانه کلنگی

در صورتی که قصد خرید خانه کلنگی را دارید لازم است تمامی جوانب را در نظر بگیرید تا ضررهای مالی متوجه شما نشوید. نکات مهمی که در خرید املاک کلنگی باید به آن توجه کرد را در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

۱- سنجش خرید خانه کلنگی

هر شخصی که قصد خرید خانه کلنگی دارد، سرمایه‌‌ی لازم برای خرید زمین را با مدت خاک خوری و هزینه‌های ساخت و ساز محاسبه می‌کند و بر اساس آن منطقی بودن خرید املاک کلنگی را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد. بنابراین کسب سود بیشتر از حاصل از ساخت و ساز یک سرمایه گذاری منطقی است.

۲- زیر بنای مفید زمین

یکی از نکات بسیار مهمی که در خرید خانه کلنگی باید به آن توجه شود، سود حاصل از ساخت و ساز در بنای مفید است. در صورتی که با هدف ساخت و ساز قصد خرید خانه کلنگی را دارید باید به مسائلی از جمله ضریب سطح اشغال را متوجه قرار دهید. شما می‌بایست مشخص کنید در چه مساحتی از زمین مربوطه اجازه ساخت و ساز دارید. به طور کلی هر چه زیر بنای ساخته شده بیشتر باشد، سود بیشتری متوجه سرمایه گذاران خواهد شد. حتی میزان خلافی همسایه در ساخت بنا بسیار پراهمیت است و شما به عنوان یک سازنده ساختمانی می‌توانید به اندازه آنها خلاف کرده و از زیر بنای مفیدی برخوردار باشید.

 ۳- قناسی املاک

قناس بودن املاک از دید خریداران و سازندگان کاملا متفاوت است. خریداران همیشه نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و از نگاه آنها بد است اما داستان قناسی خانه برای سازنده‌ها کاملا متقاوت است. ممکن است این موضوع به سود و یا ضرر آنها باشد. به طور کلی نوع قناسی تا حدودی می‌تواند امکان ساخت و ساز در میزان مساحت بیشتری را برای سازنده فراهم کند. اما از جهات مختلفی ممکن است کار را برای سازنده سخت کند. معمولا در خانه‌هایی که قناسی وجود دارد، ارائه نقشه مناسب برای مشکل است و همچنین در صورتی که به خوبی ساخته نشود ممکن است دیرتر به فروش رود.

۴- جهت ملک

از دید خریداران خانه، نورگیری و روشنایی بهتر و مطلوب تر تنها مزایای ملک جنوبی به شمار می‌آید اما از نگاه سازنده این دسته از املاک از مزایای دیگری نیز برخوردار است. در ملک‌های جنوبی، با توجه به اینکه حیاط ساختمان در یک سمت و در کوچه در سمت دیگری قرار دارد، این امکان برای سازنده‌ها وجود دارد که بتوانند از هر دو جهت خلاف کرده و از زیربنای ساختمان سود بیشتری کسب کنند.

۵- عریض بودن زمین

به طور کلی هر چه عرض زمین یک ملک بیشتر باشد، خرید خانه کلنگی برای سازندگان جذاب‌تر خواهد بود. چرا که اجرای نقشه برای چنین خانه‌هایی متنوع‌تر خواهد بود و در نتیجه فروش زودتر خانه امکان پذیرتر است.

۶- ابعاد زمین

یکی از نکات بسیار مهمی که برای سازنده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، ابعاد زمین است. هر جه ابعاد طول و عرض زمین زیاد باشد، علاوه بر اینکه بهتر می‌توان نقشه را طراحی کرد، می‌توان تعداد واحدهای بیشتری را ساخت و ساز کرد. معمولا سازندگان املاک به دنبال زمین‌هایی هستند که مربع باشد.

۷- احراز مالکیت

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید خانه کلنگی، احراز مالکیت خانه کلنگی است. با توجه به اینکه خانه‌های کلنگی قدیمی هستند، حتما پیش از خرید نسبت به مالکیت ملک مورد نظر مطمئن شوید. بنابراین توصیه می‌شود پیش از هر گونه معامله‌ای از ملک بخواهید که از شهرداری استعلامات لازم را اخذ کند و شما نیز نسبت به اطمینان، آن را رویت کنید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *