اعلانیه
اعلانیه

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

در بازسازی و طراحی محیط خانه و یا محل کار دو عبارت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی همواره به غلط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی با وجود اینکه با یک هدف مشترک به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد و یا بهبود عملکرد کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بخش‌های مختلف کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه به اینکه اطلاعات کاملی در خصوص شباهت و یا تفاوت‌های این دو عنوان نشده استف به منظور آشنایی بیشتر در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به بررسی تفاوت‌های هر یک از موارد فوق می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی طراحی معماری، بر روی فرم‌های داخلی و فضاهای ساختمان تمرکز دارد. ساخت فضاها و نقشه کشی به وسیله انسان، بخشی از طراحی داخلی به شمار می‌آید که با معماری، ارتباط بسیاری نزدیکی دارد. علیرغم اینکه سابقه طراحی به دوران اولیه بشر برمی‌گردد، اما به دلیل تغییرات و تحولات صورت گرفته و گرایش به سمت مدرنتینه شدن، به عنوان یکی از رشته های  نسبتا جدید از آن یاد می‌شود. حاصل توسعه جامعه و معماری، طراحی داخلی خواهد بود که از توسعه فرایندهای صنعتی نشات گرفته شده است.
از جمله عواملی که به توسعه طراحی داخلی معاصر بسیار کمک کرده است استفاده تاثیرگذار از کاربر رفاه، فضا و  طراحی عملکردی است. طراحی داخلی با بهینه سازی فضاهای داخلی موجود در ساختمان‌ها، روی افراد جامعه تاثیر بسیار مثبتی ایجاد می‌کند و هیچکس نمی‌تواند اثرات آن را در زندگی، روحیه و احوال افراد انکار کند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت هدف اصلی از طراحی داخلی، راحت‌سازی زندگی و بهبود عملکرد روانی و فیزیکی فضا می‌باشد که همواره مورد توجه قرار دارد. طراحی داخلی ارتباط به اقشار یا گروهی از افراد نیست و فقط محدود به اقشار مرفه جامعه نمی شود بلکه همه جامعه را شامل می‌شود.
طراحی داخلی حتی در خانه‌های ۴۰ متری امکان زندگی راحت و آرامش بخش را برای ساکنان خانه فراهم می‌کند. پیش از هر اقدامی برای طراحی داخلی فضای مورد نظر، باید به با دو مقوله بسیار مهم توجه شود. تاثیر و احساس و کاربرد آن در فضا دو موضوعی است که در طراحی داخلی باید به آن باید توجه شود. رنگ، کف، دیوار، فرم، عناصر تزیینی، نور، بافت، سقف و مبلمان از جمله مولفه‌ها و عناصر طراحی داخلی به شمار می‌آید که در اجرای باید همه این عناصر هماهنگ با یکدیگر بوده تا طراحی خوشایند را شاهد باشیم.

با توجه به اینکه طراحی داخلی در ردیف هنرهای تجسمی قرار دارد، افراد که این رشته شغلی را انتخاب می کنند باید تا حد امکان با اصول و عناصر طراحی مبادی سواد بصری و تجسمی آشنا باشند. با توجه به اینکه طراحی داخلی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم در جامعه محسوب می‌شود و مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد، دانشگاه‌های بسیاری این رشته را به صورت حرفه‌ای برگزار می‌کنند.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟

به طور کلی هماهنگی هنرمندانه برای جلوه دادن اثاثیه، رنگ‌ها و سایر اشیاء در یک محیطی مانند اتاق و یا ساختمان را دکوراسیون داخلی می‌گویند. در دکوراسیون داخلی، دکوراتیو داخلی نقش مهمی ایفا می‌کند. چرا که در دکوراسیون ریزه کاری‌هایی وجود دارد که فرد با تجربه و تحصیل کرده نسبت به آنها آگاهی داشته و متناسب با فضای مورد نظر، تغییرات مثبت را اعمال می‌کند. دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، بر اساس سلایق و نیازهای هر دوره از تاریخ، دستخوش تغییرات می‌شود.
دکوراسیون داخلی بر اساس گرایش‌ها و سبک‌های متنوع و حتی شخصی طرح ریزی می‌شود. هر شخصی می‌تواند حتی بدون مدرک دانشگاهی، فضای داخلی خانه و یا محل کار خود را طراحی کند و با ایده‌پردازی دکور خانه خود را تغییر دهد. اما افرادی که با علم دانشگاهی و به صورت تخصصی فعالیت‌های مربوط به دکوراسیون داخلی را انجام می‌دهند، به صورت دقیق‌تر می‌توانند دکور فضای مورد نظر را طرح ریزی کنند. حاصل حلقه بین دو علم طراحی داخلی و معماری، دکوراسیون داخلی را تشکیل می‌دهد.

این رشته به گونه‌ای است که هم با ساختمان و عناصر آن ارتباط دارد و هم بر فضاهای داخلی تمرکز دارد. در حال حاضر بیش از ۲۱ سبک دکوراسیون داخلی در بازار شناخته شده است که سبک دکوراسیون مدرن به عنوان یکی از مهم‌ترین سبک‌ها در این زمینه، می‌باشد. سبک فوق، حس سادگی در تمامی المان‌ها دیده می‌شود و از جمله ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به صیقلی، شفاف، صاف اشاره کرد.
در دکوراسیون داخلی مدرن همچنین از اشکال هندسی مانند چهارگوش ها و دایره‌ها به خوبی استفاده می‌شود. یکی دیگر از سبک‌هایی که طی چند سال اخیر مورد توجه قرار دارد، سبک دکوراسیون امروزی و یا معاصر است. در این سبک، انطاف پذیری زیادی را شاهد هستیم و خطوط خمیده بیشتر در این طراحی‌ها دیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون امروزی می‌توان به ایجاد احساس صمیمیت بیشتر بین اعضای خانواده و یا کارکنان یک شرکت در فضای مورد نظر اشاره کرد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

یکی از تفاوت‌های اصلی طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در اجرای آنهاست. در پروژه طراحی داخلی خانه و یا دفتر کار که از قبل بنا شده است، نیاز به بازسازی وجود خواهد داشت. چرا که در معماری سازه، حتما اصلاحاتی ایجاد خواهند شد. اما در مقابل در اجرای دکوراسیون داخلی به عملیات‌های مهندسی و ساخت و ساز نیازی نیست و می‌توان در در هر مکانی با تعویض پرده و یا مبلمان و حتی کاغذ دیواری در دکوراسیون تغییراتی ایجاد کنید.
مهمترین اصل برای فعالان حوزه طراحی داخلی، زیباشناسی است. این دسته از افراد می‌توانند با آموزش و کسب تجربیات لازم در این حوزه به خوبی عمل کنند. در مقابل افراد فعال در حوزه دکوراسیون داخلی بیشتر روی سطوح قابل تماشا تمرکز می‌کنند.
اغلب دکوراتورها به تنهایی فعالیت می‌کنند و آنچنان رابطه نزدیکی با پیمانکاران و معماران ساختمانی ندارند. زیرا کار این دسته از افراد زمانی آغازی می‌شود که فعالیت پیمانکاران و معماران به اتمام رسیده باشد. در مقابل طراحان داخلی رابطه نزدیکی با پیمانکاران و معماران ساختمانی دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا رضایت مشتری را بدست آوردند.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *