اعلانیه
اعلانیه

آشنایی با مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی

طی چند سال اخیر گیاهان آپارتمانی به منظور زیباسازی دکوراسیون فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بی‌توجهی به شرایط نگهداری این دسته از گیاهان باعث آسیب دیدگی آنها شده و دیگر زیبایی‌های مورد انتظار فراهم نخواهد شد. در این بین بسیاری از افراد به دنبال گیاهانی هستند که مقاومت بیشتری نسبت به نور و آب داشته باشند و در صورتی که زمان زیادی برای مراقب از آنها صرف نشود، آسیب جدی به برگ و ریشه‌های آنها وارد نمی‌شود. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری برخی از گیاهان آپارتمانی مقاوم را به شما معرفی می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.

۱- درخت بونسای فیکوس

 درخت بونسای فیکوس
یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی از خانواده موراسه یا توت، درخت بونسای فیکوس است که از محبوبیت زیادی نزد علاقمندان به گیاهان، برخوردار می‌باشد. این درخت کوچک هرس پذیری مناسبی دارد و به دلیل مراقبت آسان و رسیدگی کمتر، انتخاب بسیار مناسبی برای نگهداری در آپارتمان محسوب می‌شود. درخت بونسای از شرق و جنوب شرقی آسیا وارد ایران شده است و به سه دسته رتوزا، جنسینگ و میکروکارپا تقسیم می‌شود. برای آبیاری این درخت کوچک، قانون خاصی در نظر گرفته نشده است و با هر شرایط آبیاری سازگار است و می تواند زندگی کند. اما در خصوص نور توصیه می‌شود برای افزایش عمر بونسای حتما مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید و او را از نور خورشید محروم نکنید.

۲- برگ‌ عبایی (آسپیدیسترا)

برگ‌ عبایی (آسپیدیسترا)
گیاه برگ عبایی به دلیل برخورداری از جذابیت ظاهری، به عنوان یک گیاه زینتی و آپارتمانی شناخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های اصلی این گیاه می‌توان به مقاوم پذیر بودن آن در شرایط سخت اشاره کرد. اما با وجود آنکه برگ‌ عبایی در ردیف گیاهان مقاوم قرار دارد و می‌تواند با هر شرایطی به زندگی خود ادامه دهد، اما از نور آفتاب شدید و آبیاری‌های مکرر و زیاد به هیچ عنوان خوشش نمی‌آید و ممکن است به مرور زمان مقاومت خود را از دست داده و آسیب ببیند. آسپیدیسترا یا برگ‌ عبایی از خانواده سوسن متعلق به چین و ژاپن است که ۱۰۰ گونه آن در این کشورها شناسایی شده است. آسپیدیسترا از برگ‌های پارویی شکل تشکیل شده است که رنگ آن در دوران بلوغ به رنگ سبز تیره تغییر می‌کند. رشد برگ‌های این گیاه بسیار آهسته است و ممکن است در یک سال فقط چند برگ روی آن جوانه بزند.

بیشتر بخوانید:

معرفی ۱۰ گیاه آپارتمانی پرطرفدار

نمایشگاه‌های برتر بین‌المللی گل و گیاه

۳- گل چمچه‌ای (برگ‌قاشقی)

گل چمچه‌ای (برگ‌قاشقی)
گل چمچه‌ای و یا برگ قاشوقی که در برخی از کشورهای جهان اسپاتی فیلوم شناخته می‌شود، به عنوان یکی از پرطرفدارترین گیاه آپارتمانی به شمار می‌آید. برگ های این گیاه زیبا به شکل نیزه است و گل‌های آن روی سنبله‌ای استوانه‌ای و سفید رنگ و به شکل قاشق، زیبایی این گیاه را دو چندان کرده است. این گل در شرایطی می‌تواند از مقاومت بالایی برخوردار باشد که کاملا از نور مستقیم خورشید به دور باشد. اما در مقابل در صورتی که نور کافی دریافت نکند، منجر به نازکی و رنگ پریدگی برگ‌ها شده و گل‌های موجود روی آن ریز شده و پس از مدتی خشک می‌شود. در صورتی که این گیاه در شرایط مناسبی رشد کند، ممکن است دو بار سال گلدهی داشته باشد. مرکز رشد برگ‌قاشقی در مناطق گرمسیری آمریکا و جنوب شرقی آسیا قرار دارد که حدود ۴۰ گونه آن شناسایی شده است.

۴- کاکتوس

کاکتوس
نوع دیگری از گیاهان مقاوم، کاکتوس‌ها می‌باشند که برای نگهداری در آپارتمان، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. کاکتوس ها، برای رشد فقط هفته‌ای یکبار نیاز به آبیاری دارند اما در فصل زمستان، فواصل آبیاری باید کاهش پیدا کند. برای اینکه این دسته از گیاهان، مقاومت بیشتری داشته باشند، نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. گونه های مختلف از خانواده کاکتوس‌ها وجود دارد که علاقمندان به این دسته از گیاهان می‌توانند برای دکوراسیون منازل خود از آنها استفاده کنند و زیبایی منزل خود را چندین برابر کنند.

۵- برگ انجیری (سوییسی)

برگ انجیری (سوییسی)
برگ انجیری به دلیل برخورداری از برگ‌های زیبا و چشم نوار و مقاوم، این روزها برای دکوراسیون داخلی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران زیادی دارد. این گیاه زیبا، از ریشه‌های بلند و برگ‌های روشن و سفید برخوردار است و با توجه به اینکه برای فتوسنتز باید تلاش زیادی کند، نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد. نگهداری آسان این گیاه باعث شده که بسیاری از علاقمندان به گیاهان آپارتمانی برای خرید آن اقدام کنند. ستون محکم یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که برگ انجیری را به عنوان یکی گیاهان می‌شناسند. نکته مهم در خصوص نگهداری برگ انجیری این است که تا زمان خشک نشدن خاک نیاید آن را آبیاری کرد. توصیه می‌شود هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید.

۶- گیاه پوتوس

گیاه پوتوس

 یکی دیگر زیباترین و مقاوم ترین گیاه آپارتمانی گیاه پوتوس است که به عنوان یک گیاه رونده آپارتمانی از محبوبتی خاصی نزد علاقمندان برخوردار است. در حال حاضر در کشور دو نوع پوتوس با نام‌های پوتوس ابلق و پوتوس طلایی وجود دارد که طرفداران گیاهان آپارتمانی می‌توانند آنها را در نمایشگاه‌ها و مراکز فروش گل و گیاه تهیه کنند. پوتوس در نور زیاد و البته غیر مستقیم به خوبی رشد می‌کند. این گیاه در نور کم نیز می‌تواند رشد کند اما میزان سرعت رشد آن کم خواهد شد. رشد پوتوس با نور لامپ‌های فلوئورسنت یکی از ویژگی‌های اصلی این گیاه به شمار می‌آید و کمتر گیاهی دیده شده است که از چنین ویژگی‌ای برخوردار باشد. همچنین آبیاری در فواصل زمانی کوتاه یکی از عوامل آسیب دیدگی این گیاه به شمار می‌آید. بهتر است هنگامی که تقریبا رطوبت خاک نصف شد، پوتوس را آبیاری کنید.

۷- گیاه ماری (زبان مادر شوهر)

گیاه ماری (زبان مادر شوهر)
گیاه ماری که به زبان مادر شوهر و سانسوریا نیز معروف است، برای اولین بار در کشور چین به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داده شد. اعتقاد چینی‌ها در خصوص این گیاه این است که خدایان، فضیلت‌هایشان را به کسانی که این گیاه را پرورش می‌دهند، می‌بخشند. عمر طولانی، رونق و رفاه، هوش، زیبایی، هنر، شاعری، سلامت و قدرت از جمله این فضایل است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این گیاه زبان مادر شوهر، قابلیت تصفیه فرمالدهید و بنزن را از هوا را دارد. سانسوریا تقریبا در فضاهای با نور زیاد و یا نور بسیار کم رشد می‌کند و در برابر کم آبی نیز مقاوم است.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *