اعلانیه
اعلانیه

رعایت نکات ضروری در رانندگی با خودرو‌های دنده اتوماتیک

تا قبل از تولید خودروهای اتوماتیک، رانندگی در خیابان های شلوغ به مسئله ای طاقت فرسا تبدیل شده بود اما امروزه با تولید خودروهای اتوماتیک این موضوع به مسئله ای قابل حل تبدیل شده است.  گفته می‌شود، با افزایش ترافیک در جاده‌ها، تعداد افرادی که با دنبال خرید خودروهایی با گیربکس اتوماتیک هستند، نیز در حال افزایش است.

 امروزه مردم به سمت راحتی تمایل دارند و وقتی در ترافیک می مانند تمام چیزی که می‌خواهند این است که از شر کلاچ خلاص شوند بنابراین، اگر قصد دارید اولین اتومبیل خود را با گیربکس اتوماتیک بخرید، چند نکته ساده را برایتان آورده ایم تا بدانید قبل از اینکه پشت فرمان بنشینید چه کارهایی باید انجام دهید.

با تمایل مردم به رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک بحث استفاده صحیح از این خودروها بسیار مطرح شد . دلیل اصلی این موضوع هم هزینه های بسیار سنگین تعمیر گیربکس در این قبیل خودروها می باشد. 

69.jpg

این چند مورد برای افرادی آورده شده است که با اکنون خودرویی با گیربکس دستی دارند؛ پس از رانندگی با اتومبیل با گیربکس دستی، رانندگی با خودرو گیربکس اتوماتیک کمی زمان نیاز دارد چرا که پای چپ دیگر در این خودروها استفاده نمی شود.

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا دیگر پای چپ مورد استفاده نیست؟.  برای فشار دادن کلاچ و ترمز، هر دو به نیرو‌های مختلفی نیاز دارند که ترمز نیز به نیروی کمتری نیاز دارد؛ بنابراین، اگر ترمز را با پای چپ فشار دهیم، تمایل داریم همان با همان فشار کلاچ را بگیریم.

گیربکس اتوماتیک در اتومبیل مطمئناً کار رانندگی را راحت می کند، اما این راحتی کمی ایراد دارد. یعنی شما باید کمی برنامه ریزی کنید، در قدم اول باید بدانید که یک گیربکس اتوماتیک در مقایسه با اتومبیل دارای گیربکس دستی کمی کند است.

در خودروهای با گیربکس دستی ما باید زمان درست بین تعویض دنده را بدانیم و آن را کنترل کنیم. اما صحبت از اتوماتیک است که کمی گنگ است، زیرا این تعویض دنده در خودروهای با گیربکس اتوماتیک به میزان ورودی فشار گاز بستگی دارد. همانطور که پدال گاز را فشار می‌دهیم، پاسخگویی به ورودی کمی طول می‌کشد. 

 یک نکته خوب برای کسانی که از یک ماشین با گیربکس دستی به یک ماشین با جعبه دنده اتوماتیک تغییر می‌کنند این است که فکرتان را درگیر پای چپ نکنید.  اگر باید با پای راست ترمز را فشار دهید، پس باید با پای چپ خود چه کار کنید؟ بهترین کار این است که به آن استراحت دهید.

در شرایط اضطراری، مغز فکر می کند که همچنان پشت خودرو با گیربکس دستی هستیم و هنگام پایین آوردن سرعت خودرو مجبور به فشار دادن کلاچ هستیم. در بعضی مواقع این امر منجر به فشار دادن پدال ترمز با پای راست می‌شود که اثرات منفی دارد. 

برای رانندگی با خودرو اتوماتیک باید بدانید که با دنده آن چطور باید کار کنید.  باید موقعیت دنده را در اتومبیل با گیربکس اتوماتیک به خاطر بسپارید. در رانندگی با خودروهای اتوماتیک باید بدانید که کلمات نوشته شده کنار دنده به چه معناست و به موقع از آن استفاده کنید.

 

D- رانندگی: برای رانندگی مستقیم ماشین.

N-Neutral: این مورد مشابه حالت خنثی در اتومبیل دستی است. دنده‌ها درگیر نیستند.

P- پارک: دقیقاً مانند حالت خنثی است، اما دنده‌ها قفل شده اند تا ماشین نتواند حرکت کند.

R-Reverse: برای رانندگی با دنده عقب ماشین .

 

با دانستن این نکات عمر گیربکس خودرو را افزایش دهید: در ترافیک سنگین که خودرو متوقف می‌شود و یا با سرعت پایین حرکت می‌کند، از دنده یک که معمولا با حرف L نشان داده می‌شود استفاده کنید. پس از باز ترافیک دنده را در حالت D قرار داده و به رانندگی ادامه دهید. تعویض مکرر دنده از یک به دو و برعکس، سبب گرم شدن گیربکس و بهم خوردن تنظیم آن در بلند مدت می‌شود. حمل بار و سنگین کردن خودرو، عمر قطعات گیربکس را کم می‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *