اعلانیه
اعلانیه

در دو ماهه اول امسال تولید خودروهای دوگانه‌سوز کاهش یافت

طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای دوگانه‌سوز در دو ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. 

از جمع خودروسازان داخلی تنها ایران‌خودرو محصولات دوگانه‌سوز تولید می‌کند که تیراژ این محصولات طی دو ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده است. طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع سه هزار و ۷۴۹ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تا پایان اردیبهشت امسال به تولید رسیده که نسبت به دو ماه نخست سال گذشته کاهش ۲/ ۵ درصدی را نشان می‌دهد. 

تمامی این محصولات در ایران‌خودرو به تولید رسیده‌اند و دیگر شرکت‌ها مانند سایپا، پارس خودرو و همچنین خودروسازان بخش خصوصی، محصول دوگانه‌سوزی طی دو ماه امسال تولید نکرده‌اند. سایپا و پارس خودرو پیش‌تر پراید 131 و تیبا را علاوه‌بر مدل بنزینی، به‌صورت دوگانه‌سوز نیز تولید می‌کردند، اما این روند متوقف شده، ضمن آنکه پراید کلا از چرخه تولید حذف شد.

تیراژ ضعیف کمتر از چهار هزار دستگاهی خودروهای دوگانه‌سوز در دو ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد خودروسازان میل چندانی به تولید این مدل خودروها نداشته و تقاضای قابل‌توجهی نیز برای آنها وجود ندارد. در آمار وزارت صمت مشخص نیست چه تعداد از دوگانه‌سوزهای تولیدی مختص ناوگان تاکسیرانی است، با این حال این احتمال قوی وجود دارد که بیشتر این محصولات (به استثنای مدل پژوپارس) به این ناوگان اختصاص پیدا کرده باشند. چندی پیش خبر رسید که ایران‌خودرو قصد دارد تا پایان سال ۳۰ هزار تاکسی تحویل ناوگان حمل و نقل عمومی بدهد.  

هرچه هست، آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می‌دهد ایران‌خودرویی‌ها به تنهایی تمام مدل‌های دوگانه‌سوز خودروسازی کشور را طی دو ماه امسال تولید کرده‌اند. طبق آمار، این شرکت در حال حاضر پژو ۴۰۵ و پژو پارس را در سایت خراسان و سمند را در سایت تبریز به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌کند. در میان این سه محصول، ایران‌خودرو توانسته تا پایان اردیبهشت سال‌جاری در مجموع هزار و ۱۰ دستگاه پژو ۴۰۵ را به‌صورت دوگانه‌سوز تولید کند. 

این آمار نشان می‌دهد ایران‌خودرو در تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز طی دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۵۶ درصد افت کرده است. اما ایران‌خودرو تا پایان دومین ماه امسال، در مجموع دو هزار و ۵۹۵ دستگاه سمند دوگانه‌سوز را به تولید رسانده تا تیراژ آن را نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته بالا ببرد. بر این اساس، تولید سمند دوگانه‌سوز طی دو ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۰۸ درصد رشد کرده است.

سمند در مدل دوگانه‌سوز نیز جزو خودروهایی است که در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین بعید نیست بخش قابل‌توجهی از تولید این خودرو جهت ارائه به این ناوگان باشد. در نهایت اما ایران‌خودرو طی دو ماه ابتدایی امسال تنها ۱۴۴ دستگاه پژوپارس دوگانه‌سوز را نیز تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت نشان می‌دهد. بر این اساس، تولید پارس دوگانه‌سوز به میزبانی سایت خراسان ایران‌خودرو، بیش از ۶۸ درصد افت داشته است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *