اعلانیه

کابینت ممبران، مزایا و معایب آن

املاک

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 10 بازدید
اعلانیه

کابینت ممبران، مزایا و معایب آن

کابینت ممبران یکی از محصولات جدید دکوراسیون آشپزخانه است که به تازگی وارد بازار ایران شده و در مدت زمان کوتاهی نیز طرفداران زیادی را جذب کرده است. کابینتی که با تکنولوژی وکیوم پی وی سی ممبران یا روکش ممبران طراحی شده و به دلیل اینکه با قیمت مناسب‌تری ساخته می‌شود، بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری شما را به طور کامل با کامبیت ممبران آشنا می کنیم.

کابینت ممبران چیست؟

کابیت ممبران به عنوان یکی از پرطرفدارترین کابینت‌های آشپزخانه که به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌های متمایز، بیشتر مورد استفاده عموم مردم در محیط آشپزخانه قرار می‌گیرد. این کابینت با سرعت بالایی در بازار جایگاه خود را پیدا کرد و میزان مشتریان آن در روز در حال افزایش است. کامبیت ممبران که کابینت وکیوم هم نامیده می‌شود، در اصل همان نئوپان یا ام دی اف (MDF) است که تزیین آن توسط روکش ممبران صورت می‌گیرد.

ممبران نیز یک نوع روکش فویل پلی وینیل کلراید (PVC) است که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و بر اساس سبک‌های کلاسیک و مدرن ساخته می‌شود و به وسیله چسب و رزین بروی کابینت وکیوم می‌شود. به طور کلی سمتی که به عنوان فضای بیرونی کابینت در نظر گرفته می‌شود، روی آن روکش ممبران صورت می‌گیرد و طرف دیگر با PVC سفید پوشیده می‌شود.

کابینت ممبران

انواع کابینت ممبران

ممبران کلاسیک و ممبران مدرن دو نوع از کابینت ممبران است که طراحی و ساخته می‌شود که در ایران کابینت ممبران کلاسیک به دلیل برخورداری از طرح و نقش و نگارهای دلنشین، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت آشنایی بیشتر با انواع کابینت ممبران، این دو نوع کابینت ممبران را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کابینت ممبران کلاسیک

از ویژگی‌های اصلی کابینت‌های ممبران کلاسیک می‌توان به حکاکی و منبت کاری روی بدنه‌های آن اشاره کرد. در گذشته طراحی‌هایی که بر روی کابینت حکاکی می‌شد، کاملا بصورت دستی و به کمک ابزار آلات مخصوص صورت می‌گرفت که طراحی و ساخت آن بسیار هزینه‌بر بوده و حتی امکان ایجاد نقش و نگارهای سفارشی بر روی صفحه چوبی بسیار سخت و زمان‌بر بود. اما با پیشرفت تکنولوژی، دستگاهی به نام CNC وارد صنعت کابینت سازی شد و امکان ایجاد نقش و نگارهای سفارشی و متنوع امکان پذیر شد و همین امر باعث شد تا چنین کابینتی بیشتر مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

نمونه‌ای از کابینت کلاسیک را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

کابینت ممبران کلاسیک

کابینت ممبران مدرن

کابینت مدرن نوعی دیگر از کابینت ممبران است که بر اساس دکوراسیون مدرن، طراحی و ساخته می‌شود. بر خلاف کابینت ممبران کلاسیک، در این کابینت‌ها از طراحی‌ها و رنگ‌های ساده‌تری مورد استفاده قرار گرفته است و کاملا بدون سایه است.

به طور کلی کابینت ممبران مدرن، نوع ساده شده کابینت ممبران کلاسیک است ولی در ستون و سرستون آن، ابزارهای دندانه موشی و گل‌های برجسته مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

تصویر زیر نمونه‌ای از کابینت ممبران مدرن است.

کابینت ممبران مدرن

کابینت ممبران چه مزایایی دارد؟

کابینت ممبران هم به لحاظ کیفیت ساخت و هم از نظر طراحی و ظاهر، از مزایای زیادی برخوردار است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱- تنوع رنگ

یکی از اولویت‌های اصلی بسیار از خانواده‌ها برای انتخاب و خرید کابینت مناسب برای آشپزخانه، تنوع رنگ است. کابینت ممبران به دلیل برخورداری از رنگ‌های متنوع، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای این دسته از افراد باشد. این نوع از کابینت‌ها، با بهره مندی از علم تکنولوژی در طراحی و ساخت کابینت، می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که مشتریان متناسب با رنگ مورد علاقه، کابینت مورد نظر خود را سفارش دهند و از آشپزخانه‌ای بر اساس سلایق‌شان برخوردار باشند.

۲- عدم وجود حفره

یکی از مزایای اصلی کابینت ممبران می‌توان به عدم وجود حفره و درز در کابینت اشاره کرد. در این نوع از کابینت‌ها، روکش PVC به صورت یکچارچه بر روی MDF  قرار می‌گیرد و این امر شرایطی را ایجاد می‌کند که هیچ حفره‌‌ای در کابینت ایجاد نشود و آسیبی نیز به فضای داخلی آن ایجاد نکند. چنین ویژگی‌ای همچنین زیبایی کابینت را نیز دو چندان می‌کند.

۳- قیمت مناسب

ارزان‌تر بودن کابینت ممبران به نسبت سایر کابینت‌های موجود در بازار، یکی از ویژگی‌های مهم این کابینت به شمار می‌آید. افزایش قیمت چوب و لوازم به کار برده شده در کابینت و همچنین طراحی‌های به کار برده شده، باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها قدرت لازم برای سفارش آن را نداشته باشند. اما در این بین با توجه به اینکه در کابینت ممبران فقط در یک سمت از ورق PVC استفاده شده است و همچنین مغزی آن نیز از جنس MDF می‌باشد، بیشتر خانواده‌ها می‌توانند چنین کابینت مقرون به صرفه ای را سفارش و تهیه کنند.

۴- طرح‌های زیبا و سفارشی

از گذشته کابینت‌هایی که از طراحی‌های منحصر به فردی برخوردار باشند، بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد. نقش و نگارهای به کار گرفته شده در کابینت‌های ممبران، باعث شده است تا این نوع از کابینت‌ها به نسبت سایر کابینت‌ها بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

۵- استفاده از چوب

علاقمندان به استفاده از چوب در دکوراسیون منزل به خصوص در محیط آشپزخانه، به هیچ عنوان از کابینت ممبران غافل نمی‌شوند. چرا که در ساخت چنین کابینتی، کاملا از چوب استفاده می‌شود و حس خوب چوب را به این محیط اضافه می‌کند. یکی از ویژگی های کابینت ممبران این است که به دلیل استفاده از چوب برای ساخت و طراحی، امکان ساخت تقلبی این کابینت از سوی سازندگان بسیار پایین است.

۶- مقاومت در برابر آب

طراحی و ساخت کابینت های ممبران به گونه ای است که کاملا در برابر رطوبت و آب مقاوم است و به راحتی نیز می‌توان با آب، سطوح آن را تمیز کرد. برای این دسته از کابینت‌ها، برای برگرداندن جلوه، نیازی به رنگ کردن و یا استفاده از روغن نمی‌باشد.

۷- ایجاد نشدن مشکلات تنفسی

روکش‌های مورد استفاده در کابینت‌های ممبران، بخار نمی‌شود و همین امر باعث خواهد شد تا مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان ایجاد نشود.

کابینت ممبران چه معایبی دارد؟

در کنار مزایای گفته شده در خصوص کابینت ممبران، نمی توان از معایب آن نیز چشم پوشی کرد. برخی از معایب این کابینت به شرح زیر است:

۱- کاهش زیبایی در کارهای ظریف

از جمله ضعف‌های اصلی کابینت‌های ممبران این است که در مقابل کارها و طرح‌های ظریف، بسیار عملکرد ضعیفی دارد و حتی ممکن است از زیبایی‌های آن نیز کاسته شود.

۲- تغییر رنگ در برابر حرارت

یکی از معایب اصلی کابینت ممبران این است که در برابر رطوبت و نور آفتاب مقاومتی از خود ندارد و پس از مدتی، تغییر رنگ می‌دهد. حتی ممکن است چسب مورد استفاده پس از مدتی تضعیف شود و مقاومت خود را از دست بدهد.

۳- حساس در برابر اجسام تیزر

روکش PVC در کابینت‌های ممبران، در مقابل اجسام تیزر بسیار حساس بوده و آسیب می‌بیند. در صورتی که در هنگام جابجایی وسیله، جسم تیزی به آن برخورد کرد، باید هزینه زیادی برای تعمیر آن پرداخت کنید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *