اعلانیه
اعلانیه

سوالاتی که باید پیش از اجاره خانه پرسیده شود!

پیش از هرگونه اقدامی برای امضای قرارداد اجاره خانه لازم است نسبت به تمامی جزئیات ملک مورد نظر تحقیق کرده و یا پرس و جو کنید.

بسیاری از افراد حین نوشتن قولنامه اجاره خانه به قیمت، متراژ و از این دست موارد فکر می‌کنند. قانون اجاره خانه جزئیات دقیقی دارد که شامل حقوق و وظایف مستاجر و موجر است. توصیه می‌شود قبل از امضای قرارداد اجاره خانه باید نسبت به جزئیات خانه از طریق پرسش سوالات مختلف مطلع شوید تا با دید بهتری خانه مورد نظر را انتخاب کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری ، ۸ سوال مهمی که پیش از اجاره مسکن باید بدانید را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

چه تعداد مشتری پیشنهاد اجاره ملک را داده‌اند؟

اگر خانه مورد نظر خواهان زیادی داشته باشد، معمولا مشاوران املاک این مسئله را سریع عنوان می‌کنند و از طریق این ترفند شما و دیگران را وارد چالش می‌کنند. به میزان استقبال از منزل دقت کنید. اگر خانه طالب زیادی داشته باشد، قیمت پیشنهادی نیز بالاتر می‌رود و شما باید در این رقابت قیمتی با دقت زیادی اقدام کنید.

قیمت خانه با چه تغییراتی همراه بوده است؟

از میان سوالاتی مهمی که لازم است از مشاور املاک پرسیده شود، نوسان قیمت اجاره خانه از زمان درخواست اجاره به چه صورت بوده است. گاهی اوقات ممکن است عجله و نیاز مالک به اجاره بها این نوید را به شما می‌دهد تا با قیمت مناسب‌‎تری نسبت به اجاره خانه مورد نظر اقدام نمایید.

چرا صاحب خانه، ملک را اجاره می‌‎دهد؟

پیش از اجاره ملک مورد نظر، دلایل اجاره دادن خانه از سوی صاحب ملک را جویا شوید. شما باید از علت اصلی نقل مکان خانواده قبلی مطلع شوید تا بعد از اجاره خانه با مشکلاتی از قبیل ناامن بودن منطقه، نامطلوب بودن مدارس منطقه، اذیت و آزار همسایه‌ها و .. روبه رو نشوید. در صورتی که مشاور املاک در پاسخ به این سوال طفره رفت و یا پاسخ نامناسبی ارائه داد، شخصا تحقیقات لازم را انجام دهید.

چه مدت از پیشنهاد اجاره خانه گذشته است؟

یکی از نکات بسیار مهم پیش از اجاره مسکن، اطلاع از مدت زمان پیشنهاد خانه مورد نظر برای اجاره در آژانس مسکن است. کسب اطلاعات لازم در این خصوص باعث خواهد شد تا سوالاتی دیگری نیز در ذهن شما مطرح شود. سوالاتی از قبیل “آیا مستاجران قبلی بر سر قیمت به توافق نرسیده‌اند؟” و یا “آیا استقبال از آن کم بوده است؟”

خانه چه ایراداتی دارد؟

قبل از اجاره خانه باید نسبت به مشکلات ساختاری و حقوقی ملک آگاهی پیدا کنید. در صورتی که از ایرادات خانه مطلع شوید یا از اجاره آن منصرف خواهید شد و یا در صورتی که تمایل به اجاره کردن آن هستید، می‌توانید با مطرح کردن مشکلات موجود، در قیمت رهن و یا اجاره آن از صاحب ملک تخفیف بگیرید.

آخرین بار خانه چه زمانی بازسازی شده است؟

پیش از اجاره خانه لازم است از آخرین زمان بازسازی‌های صورت‌گرفته، مطلع باشید. به عنوان مثال از زمان ایزوگام بام خانه و تغییر لوله‌ها که بسیار مهم است، سوال بپرسید.

میزان هزینه شارژ ساختمان و قبوض به چه صورت است؟

یکی دیگر از مواد مهمی که باید از صاحب ملک و یا مشاور املاک سوال شود، میزان هزینه مصرفی آب، برق، گاز و تلفن و همچنین شارژ ساختمان است. ممکن است به دلیل هزینه بالای شارژ و یا قبوض به دلیل بالا بودن بودجه مورد نیاز از اجاره ملک مورد نظر منصرف شوید.

وضعیت همسایه‌ها چگونه است؟

برای بسیاری از افراد علاوه بر خانه، وضعیت همسایه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بهتر است نسبت به همسایه‌ها اطلاعات لازم را کسب نمایید تا بعدا با مشکلات پنهان روبه رو نشوید. میزان رفت و آمد، سالمند و یا بچه دار بودن آنها، شلوغی و یا ساکتی از جمله مواردی است که باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *